יום שני, 9 בספטמבר 2013

מהו - Short Sale והאם כדאי לנו להיכנס לעסקה כזו


Short Sale" " - פירושו מכירה בחסר.


כאשר בעל נכס לא עומד בתשלומי המשכנתא שלו הבנק בתאום עם הלווה צריך להחליט אם הוא מעקל את הנכס ונכנס לתהליך שנקרא Foreclosure - או שהוא מאפשר לבעל הנכס למכור את הנכס במחיר נמוך מהשווי שלו כדי להצליח ולמכור אותו במהירות ולהחזיר את ההלוואה.

ברוב המקרים במכירות שורט סייל שווי הנכס נמוך מיתרת ההלוואה שנותרה לתשלום, במקרה כזה יצטרך בעל הנכס להחתים את הבנק על הסכמה למכירה במחיר שנקבע, בתור קונה יש לוודא שאכן לבעל הנכס אישור כזה חתום ומוכן מהבנק.

הבנקים מעדיפים למכור במכירות שורט סייל מאשר להעביר את הנכס לתהליך של עיקול, תהליך כזה יכול להימשך חודשים שבהם בעל הנכס ממשיך להתגורר בנכס ולא משלם את המשכנתא ולבסוף הנכס ימכר במחיר נמוך משמעותית לעומת שוויו האמיתי וסביר להניח שגם משמעותית יותר נמוך מיתרת ההלוואה, כך שלבנק מאוד משתלם להרשות ללווה למכור את הנכס במחיר גבוה יותר בתהליך שורט סייל אבל עדיין נמוך ממחיר השוק.

כשבעל נכס מוכר את הנכס שלו בתהליך שורט סייל בדרך כלל הקרדיט שלו לא נפגע (אלא אם הוא לא משלם כבר הרבה זמן) הוא מחזיר את ההלוואה ויכול כבר אחרי 30 יום לרכוש בית אחר לעצמו, במידה ובעל הנכס נכנס לתהליך של עיקול הוא יצטרך לחכות 5 שנים לפני שיוכל לקנות לעצמו בית אחר, כך שלא רק הבנק מרוויח אלא גם בעל הנכס מרוויח בדרך זו.

בדרך כלל מכירות שורט סייל הם מכירות "AS IS" אתה רוכש את הנכס במצב שבו הוא נמצא ועליך לעשות את כל הבדיקות הנדרשות כדי לוודא את מצב הנכס לפני סגירת החוזה, בעל הנכס לא ישתתף בעלויות של תיקוני ליקויים אם יימצאו וצריך לקחת זאת בחשבון.

תהליך השורט סייל הוא לא תהליך מכירה מהיר ולפעמים יכול לקחת עד 3 חודשים עד סיומו, בתור קונים נידרש להכין מראש אישור Proof of funds - שמוכיח שיש ברשותנו את הכסף לרכישת הנכס.

התהליך ארוך ומייגע ודורש סבלנות ואורך נשימה וגם עבודה מרובה לברוקר שממלא את הטפסים הנדרשים עבור הבנק, ישנם מקרים שבהם הטפסים מגיעים ל-100 עמודים שבהם נדרשים החתימות של הקונה והמוכר, נצטרך לחתום עליהם ולשלוח אותם חזרה לברוקר.

לפעמים נשלח את הטפסים ואת הצעת הרכישה על סכום מסויים ונצטרך פשוט להמתין לתגובה מהבנק שיכולה לקחת לפעמים חודש ימים ולבסוף לקבל תשובה שלילית או שמשהו חסר במסמכים שנשלחו.

במכירות שורט סייל נהייה חייבים לוודא שהברוקר שמייצג אותנו בעיסקה הוא ברוקר וותיק שהתנסה בעבר בכמה מכירות שורט סייל וידע לקצר תהליכים וינהל עבורנו משא ומתן ישירות מול הפקיד האחראי על המכירה בבנק.